Tuesday, November 3, 2009

Keperluan vs tujuan




Bismillah
Kali ni aku nak berkongsi ilmu tentang rahsia ikhlas dalam bekerja,karangan Pahrol Mohamad Juoi dalam Solusi isu ke 11 dan aku terjemah point yang aku faham in my way .Bagi yang x sempat beli atau x sempat nak belek majalah tue tapi ada plak masa nak belek blog aku ni…heheheh..terima kasih aku ucapkan…

Straight to point

Ikhlas dalam berkerja maksudnya bila buat kerja tue..hati bersih dari bertuhankan yang lain..iaitu hanya bertuhankan Allah semata-mata.Apa yang diharapkan hanyalah keredhaan –Nya semata-mata.


Habis kalu mcm itu ..boleh ke orang yang ikhlas menuntut gaji dari kerjanya… pekerja yang mogok kat jalan tue coz pasal gaji..maka diorang tue x ikhlas la ek…


Pergh..soalan mencabar gak untuk dijawab..tapi sebab aku rujuk buku..maka buku ni yang jawab..eeh..encik Pahrol yang jawabla..hahaha


Soklan ni kena back to base yang mana dua persoalan yang timbul…iaitu tujuan hidup dan keperluan hidup.

Keperluan seperti yang kita tahu..rumah ,pakaian,makanan,…

Tujuan hidup plak dalam konteks islam,ialah beribadah (menjadi hamba kepada Allah).Ibadah ada 3 iaitu ibadah asas,ibadah sunat dan ibadah umum..

Islam tidak mengajarkan kita memburu keperluan hidup sambil meminggirkan tujuan hidup,tapi seperti mana yang kita selalu tengok masyarakat kita skrang termasuk kau dan aku, yang berbuat demikian..memang kita x dapat lari dari buat kesilapan,tapi selagi kita masih bernafas,kita masih berpeluang reprogram kehidupan kita ni ikut landasan sebenar..

Kata encik Pahrol,tujuan hidup dan keperluan hidup ini diibaratkan seperti galah dan buah.Galah tue penting untuk kait buah,tapi buah lebih penting kerana yang kita nak makan ialah buah bukan galah.

“Senang” itu penting,tetapi “tenang’ jauh lebih penting.Apa gunanya kita ni hidup mewah ,leh beli rumah berhantu eh…rumah besar ,kereta BMW ,leh melancong ke Paris –London,Bangkok tapi hati x tenang…pernah x satu ketika Korang tengah makan ayam gorang KFC,atau chicken chop atau makanan mahal kat hotel,tapi hati rasa x tenang..mcm ada yang x kena..larrrr rupanya lupa baca bismillah…tudia…dasyat btui….hehehe

Contoh lain..kita ada rumah,rumah tue dah perfect ..ruang tamu ,bilik tidur,dapur semuanya besar dan lengkap dgn aksesorinya ,siap dgn air terjun lagi…tapi kita rasa x tenang..sebab apa..rupa-rupanya rumah tue tidak dibina dgn kasih saying,kemesraan,dan persefahaman.Rumah tue dibina atas keperluan hidup bukan tujuan hidup.

Mcm tue juga dengan berkerja,berkerja lah atas dasar ibadah (tujuan hidup) bukan mendapat gaji sahaja (keperluan hidup)

So mcm mana nak berkerja atas dasar beribadah?

Ada 3 kondisi iaitu sebelum,semasa dan selepas

Sebelum
-niat melakukan yang baik
-pastikan perkara @ aktiviti yang dilakukan itu sah disisi syariat

Semasa
-Laksana dengan betui(bukan ikut suka hati ja)
-dilakukan dengan optimum (buat dgn sehabis baik)
-tidak meninggalkan ibadah asas.(contohnya solat yang selalu jadi mangsa..betui x pedagang-pedagang?hehehe)

Selepas
-Natijah/penghabisan yang baik


Ok,saya dah faham..yang kerja itu ibadah dan saya perlu ikhlas melakukannya…habis saya kena ‘tunggu’ la ikhlas itu datang baru la saya leh berkerja then seterusnya menjadikan kerja itu ibadah..betuikan pedagang…hehehe

Amboi-amboi….baguih tui hang cari alasan ek..ikhlas itu x perlu ditunggu cik oii..ia perlu dibina..mcm kawan-kawan aku kata,keikhlasan memerlukan keterpaksaan..


Eh pedagang…kena paksa plak..awat berbelit-belit mcm ulaq sawa nih…x faham aku..

Hang nak dengaq satu cerita x?


Nak..nak…besh nyer cerita..

Kisahnya bermula di suatu tempat…

“Mari ku ajarkan kamu tentang ikhlas,”kata seorang guru kepada muridnya.

“Nanti saya ambilkan buku dan pena untuk menulisnya.”

“X payah,bawa karung guni ja.”

“Karung guni?”soal anak muridnya seperti tidak percaya.

“Mari kita ke pasar!”

Dalam perjalanan ke pasar mereka berdua melalui jalan berbatu-batu .

“Kutip batu-batu besar dan masukkan kedalam guni yang kau bawa itu,”kata gurunya itu member arahan.

Tanpa banyak soal,anak muridnya memasukkan batu –batu besar i yang mereka temui sepanjang jalan.

“Cukup?”

“Belum,isi sampai penuh karung guni itu.”

Sampai di pasar,mereka keduanya tidak membeli apa-apa.Berlegar-legar,melihat-lihat dan kemudiannya mula beredar ke luar.

“Tuan guru,kita tidak membeli apa-apa?”

“Tidak.Bukankah karung gunimu telah penuh?”

“ya,ya..”kata si murid,agak kelelahan.

“Banyak beli barang,”tegur seorang kenalan apabila melihat mereka dengan guni yang kelihatan berat itu.

“wah ,tentu mereka berdua ini orang kaya!Banyak betui barang yang mereka beli,”kata seseorang.

“Agaknya,mereka nak buat kenduri kot,”kata yang lain plak.

Sebaik sampai dirumah,si murid tadi pun meletakkan guni yang berisi batu .”Oh letihnya..apa yang kita nak buat dengan batu-batu ni tuan guru?”

“buat bodoh…eh ! x payah buat apa2,hehehe”

“Eh,letih la ini mcm…”

“letih,memang letih,tapi kamu dah belajar tentang ikhlas.”

“ikhlas?x da teori pun..”Tanya si murid kehairanan.

“Ya,kita blajar practical terus,tadi kamu dah belajar apa akibat tidak ikhlas dalam beramal.”

“Dengan memikul batu-batu ini?”

“Ya.Batu-batu itu umpama amalan yang riyak.Tidak ikhlas.Orang yang memujinya seperti orang –orang di pasar tadi memuji banyaknya barang yang kamu beli.Tapi kamu sendiri tahu itu bukan barang makanan atau keperluan,tapi batu.”

“Amal yang x ikhlas umpama batu ini?”

“ya,hanya berat sahaja yang ditanggung.Dipuji orang,tetapi tidak ada nilai disisi Allah.Yang kamu dapat hanya penat.

“Ya,akhirnya saya faham apa akibat jika beramal tapi x ikhlas,tok guru”

THE END

Owhhh…tapi apa kena mengena dengan keikhlasan perlukan keterpaksaan…

Eh..budak nih..kan si murid tadi lalui kepayahan dan kelelahan mengangkat batu untuk mempelajari erti keikhlasan…

Hehehe..sowe…saje je tanya,nak uji pedagang ja...

Hahahahaha…aku tahu..


p/s:Sebenarnya banyak point yang aku nak tulih..tapi kalu aku tulih semua,nanti korang x beli plak majalah tue...Aku dalam sengkek pun aku paksa diri aku beli,inikan pula masa ada duit..ilmu punya pasal..duit sanggup ku korbankan...Oh ya solusi ke 12 aku x beli lagi..dengar kata pasal hidayah iaitu petunjuk jadi isu...hah..esok nak cari la...

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...