Sunday, April 12, 2009

Akhirnya sistem ekonomi islam jadi pilihan

Sejak akhir-akhir ini,aku mula berjinak-jinak membaca buku-buku,blog dan article mengenai isu-isu kegawatan ekonomi dan aku nampak yang akhirnya seluruh dunia mula mengagumi dan mengambil sistem ekonomi islam yang dahulunya di pinggirkan..tengok..Allah dah gitau dalam Al Quran dan ia merupakan buku manual sepanjang zaman..tapi hangpa tetap meminggirkannya...akhirnya..sapa yang susah..aku,hang,keluarga,masyarakat,negara dan dunia juga yang susah..




Ape sebenarnya Sistem Ekonomi Islam.

Mungkin hang dan aku hendak tau kan...hehehe..Aku bukan lah 'economi consultant' tapi cita-cita ku memang nak jadi pun..so aku terang la skit-skit ilmu yang aku baru tahu..


Secara asasnya, ekonomi Islam adalah = perniagaan + zakat - riba’. Ia disebut jelas dalam Quran:

“Allah menghalalkan perniagan dan mengharamkan riba’. (Al-Baqarah : 275)


Bila disebut riba’ maka ketahuilah oleh aku yang terdapat 2 jenis riba’.

  • Riba’ an-Nasi’ah / jahiliyyah
  • Riba’ al-fadl.

Ape kebendanya riba-riba tue...

Riba' an-Nasi'ah/jahilliah


Riba kaum jahiliyyah dimana seorang menjual sesuatu hingga tempoh waktu tertentu. Apabila tempoh waktu itu tamat sedangkan pembelinya belum mampu melunasi pembayarannya maka harganya dinaikkan dan tempohya dilanjutkan lagi.


Contohnya cam Along(bukan along ,anak pertama ek)...ada bunga,silap hari bulan buah pun tumbuh di kepala(benjol)...maybe perkara ini dah banyak di bahaskan di dalam surat khabar,internet dan tv...tv?hehehe


Tahukah aku dan hangpa sume bahawasanya institusi kewangan dan perbankan yang di dasari oleh pemodal-pemodal 'kaya' turut bersikap cam along...ish..ish..ish


Sedangkan asas ekonomi Islam tidak begitu.Cuba hangpa dan aku pikiq..nape ek bank-bank konvensional bergerak adalah bermula dengan modal RM 1 juta sebagai contoh,modal asal mereka itu ditambah pula dengan deposit orang ramai yang kita andaikan bernilai RM 500 ribu. Maka, dengan ini mereka boleh memberi hutang kepada orang ramai sehingga RM 1.4 juta.


Katakanlah bank konvesional tadi hanya mengambil 5% kadar faedah selama setahun, maka keuntungan yang bakal diperolehi adalah RM 70 000, hasil dari RM 1.4 juta itu tadi. Dan inilah yang dinamakan sebagai hasil riba’..


Untuk makluman awal, perbincangan mengenai Riba al-Fadl ini adalah lebih rumit sedikit.Nanti ku critakan pada next post...tunggu ya...


Konsep ekonomi Islam secara umumnya bergerak atas landasan al-Wadi’ah, al-Mudharabah, al-Musyarakah dan juga Qardhul Hassan. ...nanti aku critakan pada post akan datang...


Nak di jadikan crita ,akhirnya kita 'pulang ke fitrah' asal kita...iaitu Al-quran dan sunnah gak jadi sandaran utama..


alamak,boring la...otak dah jam la...ish..ish..oooo.. kalu cite bab duit ,gerai bunga ,mata hangpa mula 'celik' noh..hehe..k la..ini just pengetahuan..kalau hangpa x ambil 'port' pun,hangpa gak yang rugi...aku?lu pikiq la sendiri..(nabil versi kedah)..


"ekonomi,pelincir buat 'kereta D' ku"

-pedagang di bumi selatan-




No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...