Thursday, April 16, 2009

Focus..

Kak,macam mana dengan report ekonomi ana...ada apa-apa kemasukan oleh 'orang atasan'...

anti..akak rasa anti perlu fokus dalam sesuatu bisnes ...kalau anti fokus..insyaallah..bisnes yang anti buat sekarang akan maju..percayalah..

tapi kak,ana sekarang masih 'terumbang ambing' dalam menentu bisnes apa yang ana nak ceburi.dan ana sekarang tengah 'mencari'...dan ana nak cari pengalaman...

kak alwi hanya tersenyum dan kemudian mencicah pelam dengan rojak yang dibawa oleh roomate ku yang dari kedah lalu memasukan kedalam mulutnya..

perbualan kami berhenti setakat itu..tapi disambung dengan tajuk perbualan yang lain...

Walaupun perbualan itu sekejab,tapi 'berkesan' di hati ku...oh aku telah diuji dengan apa yang aku pernah katakan dulu pada 'seseorang'...dan aku still lagi ingat akan word tue...focus dan pilih apa yang hendak di niagakan...apa fokus perniagaan korang..oh..aku btui-btui insaf...Ya Allah,sesungguhnya aku hamba mu yang lemah...dan sering lupa..

.
Dalam kesibukan aku menelaah kertas-kertas nota dan slide-slide lecturer...aku luangkan sedikit masa untuk ku taip di search engine Google..KENAPA PELU FOKUS DALAM SESUATU BISNES'... huh..banyaknya article...(ni mesti perbualan hangat dikalangan newbie mcm aku ) ini antara new bie dan old bie..oldbie?(usahawan senior) yang kata..
  • kalu bisnes kecil-kecil leh ar ...if kita nak buat 2 or 3 bisnes
  • fokus dalam sesuatu bisnes contohnya ada seorang 'apek' tue dia fokus pada perniagaan sarung tangan,then sekarang perniagan dia hingga ke antarabangsa...
  • kukuhkan satu bisnes,bila dah kukuh baru bukak bisnes baru..
  • kita perlu diversity kan bisnes kita..seperti Tuan CEO Jcorp kata...kalu kita beniaga jual ayam goreng,kite leh bukak bisnes ternak ayam,buat kilang sos,buat makanan segera(mcm ayamas)..dan sewaktu dengannya..
aku mula konfius....huhu..Ya Allah bantu la hamba mu..hamba mu ingin menjadikan ekonomi pelincir buat kereta D kami...mahu capai matlamat beli kereta untuk kesenangan sahabat-sahabatku dalam melakukan 'kerja rasmi'...

suasana menjadi sunyi ..

'Uhti..uhti...(hatiku berbisik)..sabar la..Allah tengah menguji mu...beginilah..
  1. anti tulis apa matlamat anti dalam bisnes ni...
  2. then write down kan apa bisnes yang anti nak ceburi..
  3. buat time line bisnes..tentukan pada bile anti nak memulakan satu-satu bisnes
  4. tulis matlamat yang ingin dicapai dalam setiap bisnes yang anti ceburi dan jangka masa untuk mencapaikanya.
  5. write down kan apa yang anti nak lakukan untuk capai matlamat tue...
  6. in the end..letakan kepercayaan anti Pada Allah ketingkat nombor 1 dalam otak...
  7. ingat anti..letakan rukun iman yang pertama itu btui2...tanamnya...bajai dengan amalanmu
oh..terima kasih wahai hati...terima kasih kepada Allah kerna kurniakan 'hati yang selalu membantu ku'... "sesungguhnya di dalam badan manusia ada seketul daging,jika baik lah daging itu,baiklah seluruh jasad,jika buruk daging itu,buruklah seluruh jasad..daging itulah hati." hadis riwayat bukhari dan muslim.

Sememangnya manusia hanya menyatakan apa yang dia rasa berdasarkan pengalaman hidupnya..dan x semestinya apa yang dia katakan itu sesuai untuk semua keadaan dan x semestinya x sesuai.. .Dalam konteks hidup pedagang-pedagang macam aku dan hampa semua,ada kalanya kita terpaksa memegang banyak komitmen termasuklah komitmen pelbagai bisnes...even kita kata kita dah fokus pada sesuatu bidang tapi pergerakan minda,tingkah laku cuba mencari mana lobang-lobang bisnes yang leh diceburi selagi mana kita mampu lakukan dengan terbaik..Yang menjadi masalahnya adalah kita x pandai nak manage masa kita...

contoh dalam kehidupan kita, cuba tengok mak kita,dia boleh buat masak,basuh baju,sidai baju dengan baik dalam satu masa...macam mana ek?hah cuba kita tengok dan pikir..mak kita mula-mula masak nasik dulu,sebab nasi lambat skit masak,then kemudian masukan baju dalam mesin basuh(mesin semi automatik)sebab ambil masa gak untuk mesin basuh nak putar baju..sementara nak tunggu nasi masak dan baju siap diputar,mak pi siang ikan,potong sayur, dan buat la apa yang patut...ting..ting bunyi mesin basuh berbunyi,tanda mesin dah berhenti putar ,mak berhenti masak
,gi keluarkan baju,then spin sambil bukak air..then sambung balik masak..agak-2 10 minit..tutup air dan biarkan spin berjalan untuk keringkan baju...Tada...mak dah habis masak,nasi pun dah masak,baju pun siap untuk disidai..dah habis..mak siapkan hidangan...sementara tunggu abah balik,mak kemas dapur bagi bersih dan bila abah pulang,dah leh makan...rumah pun jadi bersih...hati senang...then leh start pikir..sat g anak-anaknya akan pulang dari sekolah dan comfirn mase tue anak-anaknya dalam keadaan perut lapar dan baju baju kotor n rumah start bersepah..huhu...dasyatnyer mak-mak kite ek...itu baru skit tue...

Nak dijadikan pengajaran...manage masa itu penting...kita leh buat macam-macam komitmen kalu kita leh manage masa dengan baik..aku tabik pada mak aku dan tok aku sekali...tok aku..huh lagi dasyat ..siap pi bendang lagi...(bendang tue sawah ek)..ngajar orang ngaji..huh..petang-petang suruh aku cabut uban...mala
m ikut p surau..balik.. ngayam tikor sambil crita pasal keadaan dunia sekarang,kisah dulu-dulu..huhuhu rindunyer pada suasana macam tu.. stop..stop..stop...ini dah lari topic nih..hehehe...

Kita boleh buat bila ada kemahuan..kalau dok lagu tue dari dulu...means x ada perubahan nak ubah diri dari biasa jadi luar biasa...x leh nak nolong,terpulang la kepada hangpa dan aku sekali.. So,bila dah cuti sem nanti,rangcang hidup maupun bisnes elok-elok untuk pembukaan sem baru..aku terpaksa extend lagi setahun coz ada subjek yang aku tertinggal hanya ada pada sem ke dua je...tapi x pe..it mean aku leh grap banyak peluang lagi di U aku dan aku masih lagi belum terlambat...coz umurku masih muda..baru cukup 22 thn pada 22 april ini...So ayuh mulakan langkah yang baru dan langkah yang lama.teruskan agar tidak 'tergelincir' lagi.



p/s:aku suka tengok gambar ni..bagi ku gambar sampan ni bukan la semata-mata diletakan diatas darat..yang mana kita x nampak fungsinya tapi bagi ku,' sampan' ini cuba melakukan perkara yang 'mustahil' iaitu belayar di darat..bagaimana dan caranya,kita boleh 'penuhi' impian nya dengan ubah suai dirinya agar bisa melayari di lautan maupun didarat..dan teknologi sekarang dh menbuktikan dengan wujudnya kenderaan yang leh berlayar dilaut dan berjalan didarat.... dan dia mau jadi seperti itu...
(just motivasi untuk diri aku yang hanya seorang pedagang di bumi selatan)

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...