Saturday, April 11, 2009

Bisnes itu adalah satu jihad



Baru-baru ini,aku menyertai satu seminar keusahawanan sehari yang dianjurkan oleh universitiku.Itu pun aku mengetahui sehari sebelum seminarnya ini dari seorang pedagang macam aku juga...

sehari sebelum seminar...
"tok..tok..tok..assalamualaikum,oh anti,huh penatnya...ana cari celcom center tadi sampai ke kempas hari ni...hujan lebat plak..hbs basah.."sebelum sempat aku habiskan ayat-ayat aku...sahabatku yang lepak kat bilik ku sambil membuat assigment terus mencelah..."tadi haz cari anti,dia suruh ke 'kubu pertahanan' nya...ada perkara urgent.."

huh..nak tak nak..(bercampur malas n terpaksa)...dengan baju yang lenjun dengan air hujan..ku gagahi menuruni tangga yang licin dengan perlahan-lahan....akhirnya sampai la aku kubunya...

belum sempat aku tanya..."hah,anti.ana nak g tau ni..ada seminar keusahawanan esok.anti nak g tak?"ujarnya dengan penuh excited...oh ingat ape la tadi...
"nak,nak...kat ne ,bile..?nak dijadikan cite..maka sampai la aku kat tempat seminar tue...huh dasyat dewan ni..macam dewan parlimen...ujar ku dalam hati..

Mula-mula..ramai gak yang datang..tapi semakin lama,semakin kurang plak..(hish..boring ke sampai ramai yang 'syahid' dulu) ...namun..aku x putus asa..(chewah)..dengan semangat waja dan mahu maju kehadapan..ditambahkan pula cita-citaku mahu menjadi jutawan muslimah ...aku mahu buktikan aku boleh..

Dari seminar ini,sedikit sebanyak membuka mata akan halatuju aku yang bukan mudah....sememangnya 9/10 rezeki datang dari perniagaan tapi 9/10 juga cabarannya...(teori ini di petik dari seorang usahawan berjaya)...huh..adakah aku sanggup menghadapinya...teringat satu peristiwa masa mini konvokesyen...ya aku akui..banyak tenaga,air mata, perasaan,top up ...hehehe...dah aku korbankan...masa tue hanya pada Allah aku bertawakal dan berlindung... YA! SEMEMANGNYA BISNES INI ADALAH SATU JIHAD...

Wahai sahabat-sahabat ku,terima kasih ku ucapkan kerana support ku dari mula hingga sekarang...insyaallah..aku hargai sangat dan aku akan merealisasikan impian kita semua untuk membeli van untuk 'keperluan' kita semua...doakan ku..ya..moga-moga rezeki kita diberkahi Allah...

1 comment:

  1. salam...

    teruskan berjuang ukhti..

    rezeki itu dtgnya daripada Allah..

    moga tekadmu berterusan dan terus istimrar..

    moga niat murni nti untk merealisasikn beli van terlaksana dgn izin Allah..amin..keep tsabat di jalan tarbiyah ni uhkti..

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...