Monday, July 27, 2009

Jalani hidup ini sekadar ABC


Assalamualaikum,para pedagang sekelian..terima kasih kerana sudi lagi jenguk blog ini..Kali ini aku dapat satu kaedah psikologi dari Ustaz Azahari.Dia kata kita jalani lah hidup ini dengan mudah seperti ABC...huh..aku terpikir,macam mana dia kata mcm itu ek...sedangkan kehidupan ini sangat komplek...ye la ,manusia yang menjadikannya komplek....

Dia ambil contoh begini...
situasi 1:
A bli barang dari si B,dan B terima duit dari Si A..kemudian si B menggunakan duit itu untuk beli arak atau benda haram (perkara C) la katakan...Masa itu A x tahu pun kemana duit yang si B nak belanjakan...A bersangka baik yang Si B ini akan guna duit itu untuk perkara yang halal..Adakah A bersalah?


jwpannya: tidak..sebab A x tahu duit itu akan dibelanjakan ke mana..Dari sisi syariah,A hanya berurusan dengan B,tetapi perkara C iaitu pembelian benda haram tidak diketahui oleh A,maka urusan B dengan C x perlu lah diselidik oleh A..kerana perkara c itu adalah perkara yang tidak pasti atau pengetahuan A tentang C itu tidak terjangkau oleh akal fikiran.

Situasi 2:Akhirnya si A tahu yang si B guna duit untuk ke jalan yang haram..tapi si A masih lagi membeli barang dari si B..Adakah A salah?

Jawapannya:Ya ..kerana A secara x langsung 'membantu ' si B untuk membeli perkara C..

Contoh yang lain...

situasi 3 : Si A membuat pelaburan ke atas syarikat B,dan syarikat B menyatakan syarikat ini mengamalkan sistem kewangan Islam dimana tiada riba,judi or gharar(tidak pasti)..Dalam diam-diam, syarikat B ada berniaga dengan syarikat C yang merupakan syarikat menjual babi..adakah si A salah?

jawapan: tidak ...kerana syarikat B sudah menyatakan yang syarikat ini mengamalkan sistem kewangan islam..maka urusan A dan B adalah sah disisi syariah tapi urusan B dengan C ,x perlu lah ditanggung dosanya oleh Si A..melainkan si A tahu akan urusan B dengan C.

Situasi 4: Si A bercakap-cakap dengan si B dan berkata bahawa perbincangan ini adalah antara si A dan B je...x perlu diketahui oleh si C or D or seterusnya...So Si A x perlu lah risau akan kemungkinan ya atau tidak si B akan menceritakan pada si C or seterusnya kerana ia diluar bidang kemampuannya...melainkan si A tahu bahawa si B seorang yang x boleh dipercayai..


Dalam situasi di atas,perkara yang tidak diketahui oleh kita,dan kita x da kemampuan untuk mengetahuinya,x perlu lah kita sibuk-sibuk memeningkan kepala untuk memikirnya...

So kata ustaz ini,kalau lah kita jalani kehidupan ini semudah ABC,hidup kita akan semudah itu...kalau halal atau haq ,kita ambil,kalau haram atau batil,kita tinggalkan,perkara syubhah atau was-was,kalau kita x ketahui maka lebih baik tinggalkan ...islam itu mudah,tapi jangan permudahkan...

p/s:teringat hadis 6 (menjaga agama)

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...