Friday, August 14, 2009

Nikmat nya ujian…


Wah,seronok rasanya bila diri ini selalu ditimpa bermacam-macam ujian,betul la kata seorang sahabat nabi,kalau dalam satu hari,beliau x diuji oleh Allah ,dirasakannya Allah tidak kasih padanya.So ujian-ujian yang datang ,x kira la ujian harta,anak,kerja,dakwah atau ape-ape jela,menunjukkan Allah masih lagi ingat kat kita.Cuba ek fikir ,kalau kita asyik di zon selesa je..x da tekanan,x da kekecewaan,x da air mata…kita akan duk tahap tue je..x da peningkatan dari segi pengalaman,ilmu atau problem solving.Nama pun kehidupan di dunia,dalam Al quran pun Allah dah berfirman di surah al Baqarah:155

“Dan Kami (Allah) pasti akan menguji kamu dengan secebis rasa ketakutan,kelaparan,kekurangan harta benda ,kehilangan nyawa serta tanam-tanaman yang tidak menjadi.Dan khabarkanlah berita gembira kepada orang-orang yang sabar iaitu orang-orang yang apabila ditimpa musibah,mereka berkata ;Sesungguhnya kami adalah milik Allah dan sesungguhnya kepada-Nya jualah kami akan kembali.”

Sesungguhnya ujian ,cabaran serta musibah ini akan menganjar kita lebih banyak mengenai kehidupan berbanding belajar melalui buku (teori).Tapi aku x kata x leh baca buku,ilmu kat mana pun kita kena gali ,Cuma penghayatan akan ilmu tersebut lebih berkesan bila adanya cabaran serta ujian dari Allah.

Kenapa kita harus mempertikaikan akan ujian yang Allah berikan kepada kita,sedangkan kita tahu ujian itu tarbiah dari Allah,contohnya si A berusaha tanpa mengenal penat tapi x da hasil,tapi si B usaha ala kadar ,tapi dapat hasil,So mula lah si A berburuk sangka seperti si B menipu la,rasuah la,kalau setakat berburuk sangka sesame manusia tu,dah kira dasyat,apatah lagi berburuk sangka pada Allah.tidakkah kita percaya pada Allah(rukun iman yang pertama),tidakkah kita percaya pada Qadaq dan qadar Allah(rukun iman yang keenam).

Satu perumpamaan yang diberi oleh ‘si murabbi’ dalam filem Sang Murobbi

Andaikan seekor monyet memanjat hingga ke puncak pokok kelapa. Tiba-tiba datang angin taufan serta ribut yng kencang. Apa akan terjadi? Pastinya monyet tadi akan lebih kuat cengkamannya pada pokok tersebut. Jadi, monyet itu terselamat dan tidak jatuh dari pokok.

Tetapi, apabila angin bertiup dengan lembut dan nyaman sekali, monyet tadi terasa begitu asyik, sehingga terlena. Akhirnya dia terlepas genggaman pada pokok tersebut lalu jatuh ke tanah.

“Hakikatnya, semakin besar ujian yang dihadapi oleh seorang muslim, sepatutnya lebih kuat ’cengkaman’ dan ikatannya serta pengharapannya kepada tempat bergantung iaitu Allah. Dan apabia seseorang itu tidak diuji, kekadang akan menyebabkan dia terleka dan lalai akibat keadaan yang selesa, lalu dia terlupa kepada Allah”petikan dari seorang blogger.

Kadang-kadang kita ni terfikir adakah ujian-ujian yang menimpa kita ini menunjukan jalan yang kita pilih ini benar atau tidak.

We back to our history

Siapa tidak kenal nabi ayub ,hamba Allah yang diberi nikmat iman,keluarga serta kekayaan ,dan kemudian diuji oleh Allah dimana setiap nikmat yang dimiliki bermula dengan nikmat harta kemudian keluarga dan akhir sekali nikmat sihat.Namun kesabaran serta keteguhan iman nya menjadi bualan umat islam sehingga hari ini.

Allah s.w.t berfirman:

"Sesungguhnya Kami dapati dia (Ayub) seorang yang sabar. Dialah sebaik-baik hamba. Sesungguhnya dia amat taat (kepada Tuhannya)." (QS. Shad: 44)

Kisah nabi ayub boleh dilawati di http://harmoni-my.org/arkib/kisahnabi/

Nabi Ayub yakin dengan jalan yang dipilihnya iaitu jalan untuk sentiasa mentaati Allah.

Dalam menjalani kehidupan seorang pedagang muslim,banyak ujian yang diberi oleh Allah,tapi kita anggap la umpama kita menguli tepung untuk dibuat roti canai,makin dilanyak,makin sedap rasanya…x caya ?cuba ar buat…tapi jangan jadi seperti besi buruk,makin lama di asak,makin berkarat ,makin berkurang isipadunya,makin x berguna.

So pedagang-pedagang bergembira la bila ditimpa ujian…


p/s: Teringat roti canai buatan abah…nyum..nyum..nyum

1 comment:

  1. ujian..tarbiah dari Allah...
    bila ditimpa ujian..ingatla ujian kaum terdahulu lagi dasyt sampai terpaksa mengorbankan diri...

    sedangkan kita...ujian lebih kepada emosi,perasaan dan harta..

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...