Thursday, August 27, 2009

Ramadhan ,Berkah buat pedagang

Assalamualaikum,rasanya x terlambat kot untuk saya mengucapkan selamat menyambut bulan Ramadhan Al Mubarak dan selamat berpuasa.

Imbas kembali kenangan ketika kecil


Pedagang ,hari ini puasa x?”ujar mak
“Puasa” kata ku bersungguh-sungguh.Adikku memandang ku sambil tersenyum makna..jgn dia pecahkan rahsia ku cukup la..ujarku dalam hati.

Bila waktu berbuka,aku akan makan ayam goreng kegemaran ku..hehehe macm upin dan ipin plak…hehehe…Bila dah cukup bulan,abah beri RM 10 coz aku puasa penuh…tapi sebenarnya x penuh…

Namun bila sudah insaf iaitu selepas masuk universiti,aku member itahu ibubapaku segala perbuatan jahatku termasuk aku kelentong masa bulan puasa ketika kecil dulu.Ternyata,aku terkejut dgn jawapannya…katanya…

“memang mak dah tau dah kamu memang x puasa,masa dalam kereta…masa mak x da..tapi mak yakin pedagang pasti akan puasa penuh kelak”..huhu..nak nangis aku bila mak aku cakap cam itu.

Bila teringat akan kisah –kisah nakal pedagang dulu masa bulan puasa ketika zaman kanak-kanak,mengamit perasaan untuk bertemu keluarga.Tapi tiket x beli lagi,duit tabungan untuk beli tiket x cukup lagi,so terpaksa pinjam kat adik jap,(ala adikku yang memandangku sambil tersenyum makna itu),duit gaji aku dapat masa time-time abis puasa plak…

Bulan ramadhan ini memang menyediakan pelbagai rahmat serta rezeki buat para pedagang antaranya rezeki melakukan ibadah dengan sebanyak-banyaknya dan rezeki pendapatan yang melimpah ruah.

Menurut DR. MUHAMMAD SHABRI ABD. MAJID , Pensyarah di Jabatan Ekonomi, Kulliyyah Ekonomi & Sains Pengurusan, Universiti Islam Antarabangsa Malaysia, UIAM “Ramadan bukan sahaja ``bulan bonus'' yang menjanjikan penggandaan pahala, penghapusan dosa-dosa masa silam dan jaminan masuk syurga bagi sesiapa yang berpuasa mengikut syariat, tetapi Ramadan turut memberi kontribusi penting bagi pembangunan ekonomi umat. Berjaya tidaknya pembangunan ekonomi umat, sangat ditentukan oleh dunia perniagaan.”


Hangpa nak dengar cerita tak,

Aku telah berkenalan dengan seorang kakak yang berniaga di bazaar ramadhan,dia menjual baju raya.Kalau sekali pandang kakak ni macam peniaga lain yang mana,masing-masing berusaha mencari keuntungan di bulan ramadhan yang penuh berkah ini.Tapi bila ku teliti,kedai nya x putus-putus dikunjungi pembeli sedangkan kedai bersebelahan nya boleh dikatakan masih slow in motion .Aku terpandang satu kenyataan “JAWATAN KOSONG PENJUAL (BERTUDUNG)”..WAH..ini merupakan kali pertama aku terpandang iklan jawatan kosong macam ini.

Aku pun tanya la,kak ada kerja kosong ek sini?aa…oh adik nak mintak kerje ke?sebelum itu ,akak nak Tanya adik ni solat x?...huhu..soalan yang x pernah aku jumpa di mana-mana penemuduga pekerjaan…
Aku mula berkerja di waktu yang dipersetujui oleh kedua belah pihak…masa mula-mula aku membuka kedai,suaminya datang dan dudk di dalam kedai sambil membaca sesuatu di sebuah kitab lama,kemudian dia menadah tangan sampil menyebut ayat-ayat Al quran dan nama –nama Allah beberapa kali…agak panjang juga zikirnya….then selepas itu keajaiban bemula,kedai x putus-putus dikunjungi pembeli sedangkan harga pakaian di kedai ini leh membuat aku tertelan air liur beberapa kali tapi sesuai la dengan kualiti kain ..aku mula menyelidik,kata seorang pekerja lama,suami dia baca doa pelaris…tetiba aku teringat doa 1000 dinar…

Aku akui,kakak ini bertudung labuh dan suaminya selalu pakai pakaian cam raihan,dan pekerja memangil suaminya ustaz..
Aku mula meninjau-ninjau kedai pakaian bersebelahan,ada pekerja yang pakai tudung dan ada juga yang tidak..ada yang tidak menjaga solat,dan ada yang tidak menjaga adab pergaulan…majikan aku ini,bila masuk waktu je terus dia ingatkan pekerja dia supaya sembahyang tapi begilir-gilir coz takut x da orang nak jaga kedai..

Dalam kelembutan ,ada ketegasan,sememangnya manusia tidak dapat lari dari membuat kesalahan,kakak ni mempunyai cara tersendiri untuk mendidik pekerjanya..leh katakana dia mendidik macam mak bapak kita didik kita kat umah,kadang marah dalam sayang,kalau buat betul ,dipuji.Ini menjadikan hubungan pekerja dengan kakak ini macam mak dan anak ,begitu juga suaminya…sampai pekerja sebelah leh kata,hangpa ni dah macam anak dia dah…

Kakak ni x pernah mengeluh,setiap peluang yang ada dia grap…bila dapat tahu,kat tempat lain ada kosong,dia terus mohon dan Alhamdulillah,dapat…so dia terpaksa mendivide (bahasa apa plak ni) pekerjanya..
Sempena bulan ramadhan ini,dia dan suami nya x pernah miss untuk solat terawih secara berjemaah walaupun dia berniaga..

Aku berkenalan dengan seorang pekerja baru di kedai sebelah..seorang yang manis air mukanya akan tetapi x cukup menutup auratnya…rambutnya di warnakan dan bajunya agak ‘kureng longgar’..tapi yang aku terkejut sekali,kerana dia menjadi rapat bila berkawan dengan aku..tetiba dia tanya pada aku..

“kak,akak rasa saya ni dah tutup aurat ke?”

Huhu..biar btui soalanya ini…selidik punya selidik rupanya dia ni anak orang susah,so dia belajar sampai darjah 6 je…skrang umurnya 17 tahun…lepas tue dia tanya lagi ...

“kak,kita baru je putus dengan pakwe kita semalam”…aku pun x leh la nak terus keluarkan pasal couple itu haram…tapi aku lebih banyak mendengar kisah pakwe dia,mcm mana dia jumpa,mcm mana pakwe dia layan dia…

Lepas tue dia tanya..

“kak,akak mengaji al quran habis x?”

Ya Allah..aku hampir mahu menangis bila mendengar soalan-2nya…akhir dari perbualan,aku mintak alamat rumah..manala tahu..leh makan kuih raya dan berkenalan dengan keluarganya…kata ku..


surah As Saff :10-11
“Wahai orang-orang yang beriman!Mahukah kamu Aku tunjukkan suatu perdagangan yang dapat menyelamatkan kamu dari azab yang pedih?(yaitu ) kamu beriman kepada Allah dan RasulNya dan berjihad di jalan Allah dengan harta dan jiwa mu.Itulah yang lebih baik bagi kamu jika kamu mengetahui.”

Hadis Rasulullah s.a.w : “Bekerjalah kamu seolah-olah kamu akan hidup seribu tahun lagi dan beribadatlah kamu seolah-olah esok kamu akan mati.”

p/s: kehidupan di dunia diredai. Kehidupan di akhirat dinikmati.-

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...