Friday, May 8, 2009

Fastabiqul Khairat (berlumba-lumba membuat kebaikan)


Dan bagi tiap-tiap umat ada kiblatnya (sendiri) yang ia menghadap kepadanya. Maka berlomba-lombalah (dalam membuat) kebaikan. Di mana saja kamu berada pasti Allah akan mengumpulkan kamu sekalian (pada hari kiamat). Sesungguhnya Allah Maha Kuasa atas segala sesuatu.

Al baqarah :148

Ku membelek buku Bisnes :Satu Cabang Jihad karangan Muhammad Ali Haji Hashim sambil mendengar celoteh kakak liza dan bos aku di sebuah pejabat berdekatan Komtar di sebuah Bandar di hujung Malaysia.Ku akui aku enjoy bila berkerja sebagai kerani sambilan di sini,kerana di sekeliling ku,masing-masing ingin memperjuangkan dan mempunyai misi yang sama iaitu jihad bisnes dan mencari keredhaan Allah ,cuma kaedah nya berbeza…Iya…masing-masing saling berlumba-lumba membuat kebaikan dan menyedarkan masyarakat atau dalam erti kata yang best iaitu berdakwah kepada masyarakat akan pentingnya mengelakkan diri dari perkara haram seperti riba dan judi.Menurut kata bos aku,perjuangan ini penting kerana apa yang kita beli akan menjadi darah daging kita serta keluarga kita.Contoh kalau kita mengambil satu pelaburan yang mengandungi riba atau judi,hasil keuntungan itu akan kita gunakan untuk keperluan keluarga…So jangan membebel atau marah atau kecil hati jika suami,isteri,anak-anak x dengar cakap,degil untuk dengar nasihat,atau kecenderungan untuk membuat keburukan lebih banyak dari keinginan untuk membuat kebaikan.

Serta merta aku teringat satu hadis dalam buku 40 hadis arbain An-Nawawiyah

Dari Abu Abdillah An –Numan bin Basyir ra. Berkata:Aku mendengar Rasullulah saw bersabda,”sesungguhnya yang halal itu jelas dan yang haram itu jelas dan haram itu jelas,antara keduanya terdapat yang samar yang tidak diketahui oleh banyak umat manusia.Barangsiapa menjaga diri dari hal-hal yang samar itu,maka ia telah menjaga agama dan harga dirinya,dan barangsiapa jatuh dalam wilayah haram,seperti seorang pengembala yang menggembala di sekitar daerah terlarang,sedikit lagi ia akan mauk kedalamnya.Ketahuilah setiap raja itu mempunyai daerah terlarang.Ketahuilah sesungguhnya daerah terlarang Allah adalah hal-hal yang diharamkan-Nya.Ketahuilah bahawa didalam jasad itu terdapat segumpal daging,bila ia baik,baiklah seluruh jasad itu,dan bila ia rosak maka rosaklah pula seluruh jasad,ketahuilah bahwa segumpal daging itu adalah hati.” Hadis Bukhari dan Muslim.

Lalu aku berfikir,

kenapa kita kadang-kadang susah nak terima ilmu,nasihat ibu-bapa kita atau apa sahaja perkara yang menjurus kepada kebaikan?

Kenapa kebanyakkan belia atau pemuda –pemudi lebih cenderung ke perkara yang menjanjikan keseronokan dunia dan kebebasan diluar batasan syarak seperti konsert,carnival yang lagha(x ber faedah) atau clubbing?

Kenapa ramai umat islam yang atas namanya islam tetapi kelakuan seperti bukan islam ?

Kenapa banyak ceramah atau usrah atau program-program keagamaan dijalankan tapi ‘kurang’ berkesan pada pengunjungnya?

Dan banyaknya persoalan yang lain…

Bila aku berjinak-jinak dengan bidang ekonomi atau bisnes..sedikit demi sedikit punca atas setiap apa yang menjadi persoalan diatas mula terjawab…

Aku mula teringat bila bos ku cerita pasal Nabi Muhammad sanggup ‘korek’ kurma dari mulut cucunya .Ini kerana kurma itu adalah hasil sedekah yang diamanah kepadanya untuk menjaga.

Jika dimakan,kurma tersebut akan di pecahkan ke beberapa bahagian kecil oleh gigi kemudian memasuki perut melalui esophagus .Di perut,ezyme akan memangkinkan proses pencernaan kurma ke bentuk yang ringkas dan hasilnya diserap melalui dinding perut ,lalu mengalirlah ke seluruh sel di badan yang mana sel-sel kan mengunakan hasil pencernaan itu untuk melakukan aktiviti selnya.(untuk keterangan yang lebih detail ,buka lah buku Campbell).Dalam bahasa mudah hasil kurma itu akan jadi darah daging kita…dan daging yang disebut dalam hadis diatas juga tidak terkecuali…oh…hangpa dan aku fikirlah sendiri akibatnya….

Alhamdulillah ,di dunia yang makin moden dan juga makin jahil ini,masih ada lagi segolongan manusia saling berlumba-lumba mengajak manusia berbuat yang maaruf dan mencegah yang mungkar.Namun x sedikit juga yang ‘lelah ditengah jalan’..ada yang konfius dengan ‘jalan’ yang dipilih dan ada yang terus x mau mengikuti jalan ini..

Dalam buku Bisnes:Satu Cabang Jihad ,Muhammad Ali menyatakan pedagang yang paling berjaya dalam bisnes adalah mereka yang tinggi keupayaan dan sanggup bersaing dalam membawa manfaat bisnes kepada masyarakat,walaupun tanpa sokongan daripada pihak kerajaan sekalipun.

So untuk pedagang seperti aku dan hangpa sume,sememangnya kita sekarang berlumba-lumba menyedarkan masyarakat akan pentingnya ‘produk’ kita…Demikian juga hidup dan matinya bisnes ini,sangat berkait rapat dengan pedagang macam aku dan hangpa sume dalam mengatasi dan menangani segala cabaran dan ujian seperti:

-customer x mau beli

-customer x mau beli tapi bila pedagang lain yang approach ,customer beli plak

-customer x mau beli disamping mengutuk produk serta pedagang nya sekali

-cutomer beli tapi reject ditengah jalan

-customer beli tapi x guna lalu x beri manfaat pada diri dia dan sekeliling dia lalu produk itu jadi boneka

-dan lain-lain yang korang rasa nak tambah

Itu baru feedback dari customer,ujian antara pedagang-pedagang plak seperti:

-pedagang A jeles bila pedagang B dapat jual produknya dan mempunyai cutomer yang ramai.

-pedagang B plak bangga kerna mempunyai cutomer yang ramai lalu assume diri dah jadi superpedagang.

-pedagang Z rasa tertekan bila ditegur dan diberi kemasukan oleh pedagang yang lebih muda tentang cara kerja marketing pedagang Z .

-pedagang J x bertegur sapa dengan pedagang K kerna berkecil hati lalu menyendiri di tempat yang sunyi…hua..hua..hua.

Ini lah lumrah ,wahai pedagang-pedagang sekalian ,dalam berlumba-lumba menyeru masyarakat untuk beli produk kita,ujian datang bertimpa-timpa ,Ini mungkin sebagai kifarah dosa yang mana untuk treatment penampilan kita supaya lebih ‘bersih,segar dan suci’ ketika berhadapan dengan customer kita maupun BOS kita kelak.

“i believe that one of life's greatest risks is never daring to risk.”

Oprah Winfrey (1954 - ), O Magazine, September 2003

2 comments:

  1. sy ada terime emel dari sorang kawan,kandungan rempah KFC memang ada dari part khinzir,lupe sama ada grlatin,lemak or ape

    ReplyDelete
  2. kepada anon,kalau leh tanya pada kawan tentang kesahihan berita dan lagi bagus kalau ada bukti hitam putih.insyaallah ,saya juga akan mencari bukti itu..kalau jumpa ,jangan lupa email ke saya ya...ecoplus.email@gmail.com

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...