Saturday, May 2, 2009

Kisah aku di Banglo Mewah

Pada suatu petang yang hening,ku bersama leader ku mengunjungi sebuah rumah mewah berdekatan dengan Universitiku.Huh...masuk pun kena pakai ic.Kawasan ini mempunyai populasi bangsa melayu yang boleh dikira dengan jari je.Sememangnya aku terasa kagum akan bentuk-bentuk rumah mewah yang beraneka designnya tapi ku merasa satu keganjilan disini.Ku merasakan kawasan perumahan ini terlalu sunyi walaupun hampir semua rumah ini berpenduduk,susah untuk ku mencari atau mendengar keriuhan kanak-kanak bermain yang mana kalau di kawasan perumahan ku dan di kampung ku,kalau budak-budak x hinggaq(bising) memang x sah..

Leader ku terus membawaku kesebuah rumah mewah,kerna ada meeting pasal bisnes.Dia mengajak ku.Aku x menolak kerana x rugi untuk ku menimba sedikit ilmu disamping memperhatikan cara hidup masyarakat.Sememangnya ku nampak ganjil diantara mereka,kerna penampilanku yang sedikit x megikut trend mereka..ahh persetan itu semua...aku x perlu nak mengikut trend mereka,tetapi aku just mahu ilmu yang boleh ku dapati disana..

Ku diperkenalkan dengan seorang perempuan yang umurnya kira-kira 39 thun,bertudung macam ibu arini dan bertshirt lengan pendek.Kemudian diperkenalkan dengan suaminya yang baru ku tahu,seorang Agensi Manager...(kira pangkat tertinggi juga) dalam sebuah bank yang agak terkemuka..

Pasangan suami isteri ini memang ramah dan gandingan yang ideal kerana kedua-duanya memang expert dalam sistem pelaburan,kira berita bisnes atau bursa saham kat tv yang selalu kita tukar channel lain bila ditayangkan,hah..bagi mereka berita itu yang mereka nantikan berbanding isu-isu semasa yang lain.

Banglo yang mereka duduki ini dan juga kemewahan yang ada ini hasil 100% dari institusi keewangan R.huh..memang mengagumkan dan mengiurkan jika iman tiada di hati yang fungsinya untuk diri sentiasa bersyukur dengan apa yang ada..Dan ditunjukkan kepada ku income mereka tiap-tiap bulan..lebih rm100k..Ya Allah,engkau sedang mengujiku…

Mereka banyak menceritakan tentang keuntungan pelaburan,tadi naik sesen,malam karang naik 2 sen,kemudian esok plak..Kemudian diceritakan tentang client mereka membuat pelaburan sehingga 1 million,untung Rm100k,then ada yang untung banyak dan ada yang untung sedikit..aku sekadar mendengar dan buat-buat faham...ilmu-ilmu(ujar ku dalam hati)...maybe ini just satu view pada ku tentang keewangan dan pelaburan disamping macam mana manusia menghandlenya sama ada guna akal,nafsu atau iman..

Sebelum ini,leader ku menawarkan ku satu lesen yang mana bila ada lesen itu,kita dah layak untuk menjual unit-unit saham dan bisa membawa pulangan yang agak lumayan.. Tapi aku kata lah padanya,aku just nak ambil ilmu,itu sudah cukup untukku mendapat 'intro' tentang dunia keewangan malaysia dan dunia.Maybe aku akan mempertimbangkan tawaran itu...rezeki itu Allah dah tetapkan,cuma Dia nak tengok usaha kita..
Aku terus mendapatkan nasihat dari seorang perancang keewangan yang ku kenal ketika shopping di pustaka Indon di Kuala Lumpur,beliau menasihatiku agar aku menangguhkan dulu tawaran tersebut..aku menerimanya nasihat beliau kerna ku tahu,beliau lebih banyak makan garam tentang dunia pelaburan ini..

Berbalik di rumah mewah yang harganya setengah million itu,aku just mendengar apa yang mereka bincangkan,sampai satu masa ku rasa kepala ku tepu,lalu ku minta untuk keluar sambil ambil angin jap.Diluar rumahnya,ku melihat matahari yang akan terbenam...serta merta ku ucapkan syukur kerna Allah masih lagi beri nikmat iman,hidayah dan kekuatan untuk ku menghadapi dunia dan masyarakat yang kini menderita membuang masa..Ku buka buku yang bertajuk "Bisnes adalah satu Cabang Jihad',ku baca dan ku hayati setiap katanya...

Ku tersentuh dengan satu perenggan ayat dalam buku ini,ia menyatakan kita harus mempunyai kesanggupan yang tinggi untuk menambahkan pengetahuan disamping banyak pengalaman yang perlu ditimba.Dalam peringkat awal,jauhilah sikap negatif terhadap ilmu pengetahuan.

Pada masa yang sama,aku memandang kembali akan matahari di ufuk barat,kemudian ku memandang disekelilingku ,dan ku mengingat kembali bagaimana aku boleh berkenalan dengan leaderku sehingga sekarang,Oh...manusia telah menjadikan duit sebagai berhalanya...tanpa menghiraukan halal maupun haram..teringat ku pada waktu pagi tadi,kepala ku runsing tentang apa yang perlu ku pilih samaada menerima tawaran ini atau tidak,selama ini aku memperjuangkan sistem keewangan Islam tapi tawaran dihadapan ku ini adalah lebih kepada keuntungan semata-mata,halal atau haram,riba atau tidak,judi atau bukan..Kalu nafsu di utamakan,tawaran ini x kan dilepaskan...semua nya bermain dikepala ku pagi tadi...sejak malam tadi sehingga pagi ,aku x puas meminta petunjuk dari Allah ...Roomate ku pelik melihatku senyap dari semalam...maaf ya ,aku tengah runsing...kemudian ku baca Alquran dan tadabbur hampir semua ayat,kerna ku mencari akan petunjuknya....akhirnya ku menjumpai satu ayat...yang aku lupa akan surahnya kerana terlalu terharu lalu menyebabkan Alquranku tertutup secara x sengaja.Dari ayat itu,aku faham yang Allah nak beritahu kita jangan mempermainkan hukum-hukum yang telah ditetapkan-Nya,jika tidak akan diazab dengan keras.Lantas ku sematkan jiwa,aku akan menolak tawaran emas itu..Ini adalah jihadku atas perkara riba , judi dalam bisnes,dan system keewangan yang bukan syariah..walaupun kekayaan segunung emas yang datang..

Tiba-tiba,leader ku datang dan memecahkan lamunan ku,

“pedagang,macam mana nak terima x tawaran akak ni?’’ujarnya lembut…

“maaf kak,saya rasa saya x dapat terima tawaran ini,lagipun saya dah pilih institusi keewangan Islam Z..saya takut saya x boleh focus,nanti x capai target institusi keewangan R,akak pulak yang susah.Saya rasa akak pilih la orang lain,saya x layak kak..….”ujar ku berkias…

“Pedagang,tawaran ini senang je..mula-mula dapatkan lessen,kemudian kita sama-sama berusaha capai target,lagipun bukan banyak,RM50k-RM100 k je sebulan…nanti pedagang akan dapat banyak komisen”katanya bersungguh-sungguh.

“Begini la kak,target ini perlu dicapai setiap bulan selama 1 thun setengah,sedangkan saya nak komitment dengan industry ini just 2 bulan ini,bila dah masuk sem nanti,saya ada komitment lain kak,lagipun saya dah final year student,saya perlu buat final project saya kak…harap kak fahami saya…”ujar ku sambil merenung matanya…ku tahu dia akan kecewa..maafkan saya kak..

“Kalau macam itu,terpulang lah,akak just bagi peluang pada pedagang,tapi you memang rugi kalau x ambil peluang ini,akak kalau dah umur macam pedagang,dah lama akak ambil..akak dah terlambat…”

Aku dan leader ku menuju ke bangle mewah,kulihat,leader berjantina lelaki sedang berjemaah untuk solat maghrib..aku dibawa ke first floor untuk solat…Ku masuk dalam bilik air,lalu ku pandang ke cermin,tidak semena-mena ku menangis,memikirkan apa yang terjadi…Kali ini aku menang dalam memperjuangkan system keewangan islam,tapi akan datang?..Ya Allah bukalah hati mereka ini untuk sentiasa memperjuangkan islam tidak kira dari segi dakwah manusia maupun ekonomi dan keewangan nya..Moga mereka terus meletakkan hukum yang Engkau tetapkan di hadapan bukan harta atau wang ringgit..Ya Allah ,jadikan hamba mu ini sentiasa meletakkan DiriMu pada tingkat yang pertama.Sesungguhnya Jihadku bukan sekadar kemungkaran dan kemaksiatan tapi jua harta dan wang euro.Dan aku hanya merancang tetapi Engkau yang menentukan..Engkau lindungi lah ku ,Ya Allah..

Selesai ku solat maghrib,salah seorang anak perempuannya datang pada ku,”kak,nak ambil sejadah”

Aku mengangguk lalu ku berikan kepadanya…dia terus masuk bilik dan menutup pintu biliknya…ingin ku bersembang dengannya ,tapi kerana sakit tekak ku yang makin parah,yang mana suara ku dh jadi serak dan dalam..aku mematahkan niat ku..Selesai membaca Al-Quran,ku terus keruang tamu…

Meeting terus berjalan,aku masuk jugak dalam meeting itu,ku sematkan dalam hatiku,aku just untuk dapatkan ilmu…itu je..Masa terus berlalu…meeting tamat dalam pkui 9.45mlm,aku terus ke ruang tamu,dan duduk bersama leader-leader disitu..rupa-rupanya perjuangan ku masih belum selesai,ku diasak dengan kelimpahan nikmat komisen yang mungkin akan meliurkan bagi sesiapa yang mendengar,di Tanya kenapa aku menolak tawaran emas….Akhirnya aku beritahu,mereka,pendirianku…sekali lagi..mereka terdiam..dan kemudian membedakan antara institusi keewangan islam Z dan institusi Keewangan R..ahh..masuk telinga kanan,keluar telinga kiri…Aku percaya dengan pendirian ku ini…walaupun Institusi keewangan islam Z masih baru tapi ia adalah satu alternative untuk orang Islam..dan aku mahu memperjuangkan nya…

Mungkin dengan kesihatan ku yang x mengizinkan,dan juga aku dah mula bosan dengan word index,bursa,unit saham yang selalu sangat disebut…x da pun atleast one ayat yang boleh menyebabkan kita ingat akan Tuhan atau kesyukuran…Oh..duit yang mencontrol kita,bukan kita yang mengkontrol nya..

Aku teringat satu kata ke,hadis ke,aku kurang pasti ,tapi ini lah ayatnya

“Jadikan dunia ini ditangan kita,yang mana kita bisa ambil atau buang(control),Jangan jadikan dunia itu hati kita yang mana boleh mengendali kita mengikutnya”

Ku lihat anak pasangan ideal ini,leader dan ayahnya tengah solat ,sedangkan anak lelaki nya masih duk layan internet..Maknya tegur untuk solat,lalu anak lelaki mengia dan masuk bilik.Masa aku nak masuk bilik air di bilik anak permpuannya,kedua-dua anak perempuan nya masih juga melayari internet…dengan pakaian mereka,Ya Allah,..aku hanya beristiqfar,lalu ku minta kebenaran untuk menggunakan bilik air untuk ambil wudhu walaupun aku dah mintak kebenaran mak mereka.Sememangnya harta tidak menjamin kebahagian dan juga keharmonian sebuah keluarga yang mana sebuah keluarga yang terbaik adalah anggotanya yang sentiasa saling memperingat Allah dan ,mengikut perintah dan meninggal larangannya…Aku bukan nak memburukkan keluarga ini,sebab itu aku x menyiarkan siapa,tempat dan juga pekerjaannya.Just untuk diambil pengajaran..Sesungguhnya Keluarga Tarbiyah yang kudambakan…moga terbuka hati mereka untuk kembali ke fitrah asal kita.Dan aku,moga terus istiqomah…

Bila pasangan ini memanggil anak mereka membantu mereka,anak mereka x membalasnya..mungkin x dengar kot(ujar aku dalam hati)…lalu pasangan ini beritahu..ini mungkin mereka terlalu khusyuk dengan internet..Oh media..media..kalau disalah guna,maka ia akan memudaratkan..

Kepada diri ini dan yang lain,suka untuk ku ingatkan bahawa,rezeki kita Allah sudah tetapkan,seperti mana catatan kita di sana dh tertulis,pena dah pun diangkat,dakwat dah pun kering..Allah hanya melihat usaha kita je sama ada memilih jalan yang halal atau haram,baik atau buruk...sebab hasilnya Dia sendiri dah tetapkan…Letakkan kepercayaan kita iaitu rukun iman yang pertama (percaya pada Allah) di tingkat atas sekali dalam hati kita..percayalah akan ketetapannya…kita hanya merancang,tapi dia yang menentukan..

“Sesungguhnya orang-orang yang beriman,dan orang-orang yang berhijrah dan berjihad di jalan Allah,mereka itulah yang mengharapkan rahmat Allah.Allah Maha Pengampun,Maha Penyayang”

Surah Al Baqarah:218

P/s:kisah ini just untuk diambil pengajaran dan juga meluaskan skop kita akan kondisi dan cara hidup masyarakat diluar sana.Sebarang maklum balas boleh la post disini..penulis hanya manusia biasa yang selalu membuat kesilapan..tanpa tarbiyah mungkin penulis bisa jadi lebih “dasyat’ lagi…

2 comments:

  1. salam,
    ana masih menunggu penjelasan anti berkenaan KFC dan yahudi..
    apa2pun, tahniah kerana istiqomah dengan perjuangan bisnes Islam.

    ReplyDelete
  2. wasalam,ana dah pun tulis,cuma perlu diperkemaskan lagi post itu..afwan for waiting...

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...